موضوعات مطالب
آرشيو مطالب
صفحه ها
آمار و امكانات
سایر امکانات
پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : اگر بنده ارزش ماه رمضان را بداند، آرزو مى كند كه سراسر سال، رمضان باشد
بررسی نفقه زوجه _ قسمت چهارم

قسمت چهارم _ ماهیت نفقه

 اصل وجوب پرداخت نفقه از سوی مرد تعهد ودینی است که مرد در برابر ازدواج با زن بر او بار می شود ، و این به خاطر تمتع جنسی است که مرد از زن می برد ، و به خاطر حقی است برای زن که آزادی خود را به مرد می فروشد. هر چند ممکن است امروزه این سخن  در بعضی جوامع مورد پذیرش واقع نشود چون در دین اسلام نفقه در برابر تمکین زن قرار دارد و تمکین با اطاعت زن از مرد انجام می شود و دیگر آزادی عملی برای خروج او بدون اجازه شوهر از خانه برای تهیه معاش نمی ماند . در حقوق جامعه ای مانند فرانسه پرداخت نفقه از سوی زوج یک امر واجب است ، ولی تمکین را در مقابل پرداخت نفقه قرار نداده است و آن را امری خلاف اخلاق می داند. عده ای موضوع نفقه را مورد انتقاد واشکال قرار داده اند وگفته اند که در تشریع این حکم درحق زن اجحاف شده و زن مورد تحقیر قرار گرفته است چرا که زن در مقابل کارهائی که در منزل شوهر انجام می دهد وخدمتی که به شوهر وفرزندان شوهر می کند ، غذایی را می خورد و می پوشد ، و این موجب می شود که زن به منزله ی مستخدم و اجیر  باشد.
به این اشکال این گونه پاسخ داده می شود که نفقه ای که زن مستحق آن می باشد به خاطر کارها وخدماتی که درمنزل شوهر انجام می دهد نیست ، چون در شرع مقدس اسلام کارها وخدمات فوق از وظایف زن نیست و زن می تواند در قبال خدماتی از قبیل انجام کارهای خانه و شیر دادن بچه و پرستاری از بچه ، مطالبه اجرت و مزد از شوهر بنماید . و در عین اینکه اجرت کارهای فوق را از شوهر ش می گیرد ، مستحق نفقه هم می باشد.    نفقه امروزه در قانون کشور ما ، ایران ، بر گرفته از شرع است و برای پی بردن به ماهیت آن لازم است به فقه مراجعه شود . شهید ثانی در لمعه از وجوب نفقه به دلیل حکم تکلیفی نام می برد ولی در ادامه از نظر دیگر فقها نیز یاد کرده است که آن را حکمی وضعی می داند.8

امروزه مباحث نفقه در کشور ما به صورت حقوق موضوعه در کتاب هفتم از جلد دوم قانون مدنی در آمده است ولی همچنان برای تفسیر آن باید به فقه مراجعه شود . در قانون مجازات اسلامی نیز مباحثی وجود دارد که مربوط است به ترک انفاق است که جرم تلقی و برای آن مجازات تعیین کرده است . ما در ادامه به نوع و میزان ونحوه نفقه بیشتر خواهیم پرداخت.

ادامه دارد.... 

برچسب :
نوشته شده در جمعه بیست و هشتم 4 1387 توسط sobh123 | لينك ثابت | (0) نظر

X